شناسه خبر : 1338
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 22 اسفند 1397 - 12:09 |

خاک، قربانی طمع انسان‌

در نشست کارگروه استانی مقابله با گرد و غبار عنوان شد : نباید مسبب از بین رفتن مرتع را فقط دام عنوان کرد بلکه باید طمع انسان در تعییر کاربری زمین ها، کشت غلط، شخم زنی غلط به مرتع زمین های کشاورزی و منابع طبیعی وارد کرده است .

به گزارش به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ایلام رسانه ، قاسم سلیمانی دشتکی، در این نشست راه نجات آب و خاک و جنگل را در آبخیزداری و آبخوانداری عنوان کرد و گفت:آبخیز داری ضمن اینکه آب را حفظ می کند، خاک را نجات می دهد و از فرسایش خاک جلوگیری می کند و می توان در یک حرکت بسیار قوی با آبخیز داری و آبخوانداری و کشت انوع گیاهان مثمر که در مقابل گردوغبار ایستادگی دارند این معضل زیست محیطی را به کنترل درآورد .

سلیمانی‌دشتکی با اشاره به معکوس شدن روند جمعیت شهر و روستا گفت: با کاهش جمعیت روستا الان دیگر دامداری به شکل سنتی و قبلی خود که حافظ مرتع و آب و خاک بوده، وجود ندارد و امروز نباید مسبب از بین رفتن مرتع را فقط دام عنوان کرد بلکه باید طمع انسان در تعییر کاربری زمین ها، کشت غلط، شخم زنی غلط به مرتع زمین های کشاورزی و منابع طبیعی وارد کرده است .

وی با بیان ابنکه وقتی مرتع تغییر کاربری داده می شود و بد شخم زده می شود روند فرسایش خاک شروع می شو، تصریح کرد: مرتع به بهانه تولید از بین رفت و مشکل اینجاست که در تولید هم به هدف خود نرسیده ام و اینجا هم مرتع را از دست داده ایم و هم خاک و در دامنه جنگل ها شخم در جهت شیب باعث فرسایش خاک و بسیار مضر است .

استاندار ایلام در ادامه گفت؛ هر ساله شخم بد زمین 4 تا 5 میلیمتر خاک را از بین می برد و این در حالی است که برای یک میلیمتر خاک 50 تا 60 سال زمان لازم است .

وی در پایان پیشنهاد داد که به جای نصیحت باید آموزش بدهیم، و با تشویق و ترغیب و همراه کردن کشاورزان و دامداران و عشایر در نجات خاک و آب و جنگل کوشید

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.