شناسه خبر : 4051
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اجتماعی, فرهنگی و هنری تاریخ انتشار : 09 شهریور 1399 - 10:43 |

معروف های گمشده را دریابیم/ امام حسین (ع) را محدود به صحرای کربلا و عاشورا نکنیم

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه ایلام و مولف کتاب "امام حسین(ع) از نگاهی دیگر" گفت:باید معروف های گمشده را پیدا کنیم و آمر به این معروف هایی باشیم که جامعه دینی را در ایده‌آل خودش نگه می دارد و آن را برای جوامع دیگر الگو می کند.
معروف های گمشده را دریابیم/ امام حسین (ع) را محدود به صحرای کربلا و عاشورا نکنیم

حجت الاسلام و المسلمین دکتر “شمس الله سراج” در گفت و گوی، درباره  کتاب “امام حسین از نگاهی دیگر” اظهار کرد: این کتاب که   در سال ۱۳۸۳ تالیف شد  حاصل این دغدغه  بود که ما  امام حسین علیه السلام را فقط ما متعلق به کربلا ندانیم  چون  امام حسین فقط کربلا نیست،  بلکه جریان عاشورا تنها  بخشی و بخش مهمی  از وجود امام حسین علیه السلام است ولی تمام امام حسین در کربلا نیست لذا به این فکر افتادم که هم باید کربلا را برجسته کنیم و رونق بدهیم    و هم دیگر  ابعاد وجودی امام حسین علیه السلام را بشناسیم و بشناسانیم.

وی با بیان اینکه در این کتاب،  به  ابعاد کلامی ، فلسفی ، عبادی و  اعتقادی امام حسین (ع) پرداخته شده است، گفت :  به نظر من  آنچنان که از احادیث امام جعفر صادق (ع) و امام محمد باقر(ع)  استفاده می‌کنیم ، در بحث فقهی از امام حسین علیه السلام نیز چنین احادیثی را داریم، بنابراین چه خوب است که ما از این ابعاد دیگر وجودی امام حسین علیه السلام استفاده کنیم و این  امام عظیم الشان را تنها به جریان کربلا و عاشورا منحصر نکنیم.

دانشیار دانشگاه ایلام ادانه داد:  بخش اعظم کتاب مربوط به احادیثی از امام حسین علیه السلام است،  در بخشهای مختلف دینی و کلامی و فلسفی و سیاسی بوده که  شرح و بسط  داده شده و در بخش آخر با وجود این که این کتاب کتاب روضه  نیست،  اما در آخر آن ۱۰  روضه به نیت دهه اول محرم که از نظر سندیت محکم هستند آورده ام چون اعتقادم این است که روضه خوانی برای امام حسین علیه السلام هم برکت زندگی و هم تبلیغی است که جایگزین ندارد،  بنابراین در پایان کتاب هم به نوعی وارد  جریان کربلا شده‌ است.

سراج تصریح کرد: احادیث ناب و دعاهای بسیار خوبی از امام حسین(ع)  داریم  که اگر آنها را شرح و بسط بدهیم صدها جلد کتاب می شود مانند دعای عرفه که دعایی فلسفی و عرفانی و کلامی است که  متاسفانه  خیلی شرح و بسط نداده ایم و  اگر روی دعاها و زیارت های امام حسین(ع) کار کنیم، امام حسین دیگر تک بعدی معرفی نخواهد شد.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه ایلام تاکید کرد: یکی از دغدغه های همیشگی من این است که  چرا باید در طول سال از امام حسین علیه السلام استفاده نکنیم و معتقدم که تنها برگزاری  زیارت عاشورا کافی نیست ، ما باید در همه ابعاد جامعه را از آموزه های امام حسین(ع) بهره مند کنیم.

سراج ادامه داد:  حضرت می‌فرمایند مجاری امور باید  در دست علما باشد ،   علما به معنی دانشمندان است و مختص به لباس خاصی نیست ، دانشمندان و عالمان یعنی خبرگان و متخصصین در هر کاری ، این به ما می‌گوید که جامعه را باید آگاهانه اداره کرد چون اگر اداره جامعه آگاهانه نباشد با چالش مواجه می شود ما باید  این سیره امام حسین علیه السلام را در جامعه پیاده کنیم .

دانشیار دانشگاه ایلام گفت : امام حسین (ع) که  برای نجات مردم و اصلاح امت پیامبر قیام کرد، وقتی به کربلا رسید گفت  که صاحبان این زمین را بیاورید تا   چند روزی که در آن جا می‌ماند در زمین غصب شده نباشد،  برخی آن زمین‌ها را بخشیدند و برخی نیز فروختند و جالب اینجاست که به آنها می‌گوید بعد از رفتن ما ازکربلا زمین ها مال خودتان خواهد بود این درباره مسئله غصب مکان به جامعه درس می دهد و اگر از همین یک بند در زندگی اجتماعی خود استفاده کنیم انقلابی در بحث حلال خوری و حلال زندگی کردن در کشور اتفاق می‌افتد و اگر   امام حسین علیه السلام الگوی همه ما در  زندگی کردن شود به حیات طیبه دست پیدا خواهیم کرد.

نوسنده کتاب ” امام حسین از نگاهی دیگر” با بیان اینکه نهضت امام حسین علیه السلام یک نهضت ضد ظلم و برای جوامع بشری الگو است و اگر جامعه ما  هم ظالم نداشته باشد و هم متظلم، چنین جامعه ای جامعه ایده آل می شود، تصریح کرد:  ظلم از طرف هر کسی و از هر جایی باشد قابل پذیرش نیست،  حاکمیت  حق این که به مردم ظلم کند را ندارد و  اگر مواردی را دیدیم که در بدنه این جامعه مشهود باشد و  حق مردم ضایع شود باید جلوی آن گرفته شود و مقام معظم رهبری همواره بر روی این موضوع تاکید دارد و  این یک  مطالبه جدی است و حرف امام حسین این است که اینجا نباید ساکت بنشینیم وتجربه هم ثابت کرده  هرجا هم مردم مطالبه جدی به نتیجه می رسند اما اگر مردم بخوابند مسئولان فکر می کنند همه چیز  درست است.

وی با تاکید بر اینکه انقلاب ما برای این بود که ظلم و  تبعیضی در کار نباشد، تصریح کرد:  اگر ما ببینیم چنین چیزی وجود دارد  و حرف نزنیم و فقط سینه بزنیم فایده ای ندارد، بنابراین پیام  امام حسین در عاشورا این است که اگر ظلمی را دیدی باید  تا پای جان مقاومت کنی تا نتیجه مطلوب به دست آید.

دانشیار دانشگاه ایلام با بیان اینکه، کسی که مدیر و مسئول جایی است  به خاطر وجود  مردم  مدیر شده و باید وظیفه‌اش را انجام دهد نه اینکه تنها  به فکر منافع شخصی و  جیب خودش باشد، تصریح کرد: مسئولانی که با عملکرد بد موجب نارضایتی مردم از  جمهوری اسلامی که ثمره سال ها تلاش و خون هزاران شهید و جانبازی ایثارگران است،  شوند مرتکب بزرگترین منکر شده اند و  معروف این است که ما  به رسالتی که داریم عمل کنیم تا این نظام برای دیگران الگو شود چون از اول انقلاب گفتیم که ما می خواهیم سیستم حکومتی را معرفی کنیم که برای دیگران الگو باشد.

سراج تاکید کرد: دین اسلام با معضلات اجتماعی مانند فقر مخالف است،  پس اگر کسی به مردم بگوید که تحمل کنید اسلام دین فقرا است، می‌خواهند خودشان را توجیه کنند،  من نمی گویم که جامعه ما یک جامعه اشراف مدار بشود اما باید جامعه ای باشد که فقیر در آن نباشد جامعه ای که فقیر در آن باشد با اسلام فاصله دارد هر جامعه ای که با فقر میانه اش خوب باشد با اسلام فاصله دارد، جامعه اسلامی جامعه ای است که مردم در آن سرافراز باشند  و دست بده  داشته باشند و بتوانند به دیگران کمک کنند.

وی ادامه داد:  جامعه را به سمت فقر  سوق دادن منکر است،  اگر جامعه را به آسایش و رفاه معقول و حیات طیبه بردیم، کار معروف انجام داده ایم و  باید در این سمت کار کنیم و اگر به گوش به فرمان مقام معظم رهبری باشیم در بحث اقتصاد مقاومتی توجه کنیم،  ما را به این سمت سوق می‌دهد.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه ایلام با بیان اینکه این امر شدنی است، ادامه داد:  در نتیجه نمونه کارهایی که در برخی جاها،  با توانایی داخلی انجام شده،  بسیاری از خانواده هایی که بیکار بودند روی پای خودشان ایستاده اند و کارفرما شده اند، این ها معروف اند و باید اینها را ترویج بدهیم.

سراج ادامه داد: باید معروف های گمشده را  پیدا کنیم و این معروف هایی هستند  که جامعه دینی را در ایده‌آل خودش نگه میدارد و برای جوامع دیگر الگو می کند.
وی تاکید کرد:  در جامعه دینی وظیفه افراد، تذکر است چون جامعه دینی هم قانونگذار  و هم اجرا کننده دارد و روش غیرمستقیم نیز اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.