شناسه خبر : 3074
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اجتماعی, فرهنگی و هنری تاریخ انتشار : 05 مرداد 1399 - 11:43 |

روایتی از اسکان پیرمردهای کار در کنار پروژه های ساختمانی ایلام

در گوشه و کنار شهر ایلام، چادرهای برپا شده و کانکس‌های مستقر در کنار پروژه‌های ساختمانی به ما عابران گوشزد می‌کنند که پیرمردهای کار را هم دریابیم.

مشاهدات میدانی طی سه شب از ۳۷پروژه ساختمانی نشان داد که در۲۸ پروژه نگهبان وجودداشت، در۴مورد نگهبانان افرادی حدودا۳۰تا۴۰ساله بودند و تقریبا در۲۴ مورد نگهبانان عموما پیرمردهایی بین ۶۵ تا۷۰ ساله بودند که یا درکانکس یا یک چادرمسافرتی اسکان داشتند.

یکی از این نگهبانان گفت: من و امثال من از سرمشکلات اقتصادی و با کمترین حقوق این مسئولیت را قبول کرده‌ایم چون توان انجام کار دیگری از جمله بنایی یا کارگری را نداریم.

عمو قربان یکی دیگر از نگهبانان مصالح ساختمانی در کنار ساختمانی در حال ساخت در یکی از بلوارهای اصلی شهر است، چائی‌اش را دم کرده و در حالی که مشغول شستن لیوان است، گفت: چاره‌ای ندارم، چند سر عائله دارم و مجبورم برای گذراندن زندگی این کار را انجام دهم.

در آن طرف شهر، در کنار پروژه‌ای دیگر با «سیف‌الله» که می‌گوید متولد 1334 هستم، روبرو می‌شویم، بدون ماسک در حال جابجایی چند وسیله است، وقتی از او می‌پرسم در این ایام کرونایی استرس سلامتی خود را ندارید، گفت: نه من بیشتر از دزدها و سارقان می‌ترسم که هر لحظه امکان دارد دور از چشم من وسیله‌ای را ببرند و برایم دردسر ایجاد شود.

چیزی که بیش از همه ناراحتم کرد این بود که وقتی پیش یکی دیگر ازاین عزیزان آبرومند رفتم، پای پانسمان شده خود را نشانم داد و گفت: درحین توالت رفتن میخ الوار در کف پایم فرو رفته و تا صبح مجبورشدم درد وخونریزی را تحمل کنم.

آری در گوشه گوشه این شهر کسانی این گونه روزگار می‌گذرانند و مثلا نگهبان هستند در حالی که خود نیازمند مراقبت‌اند.

«مهدی مومنی» روان‌شناس و مشاور، در این باره اظهار کرد: نگهبانی از کارهای پراسترس است و برای این گروه سنی، نگرانی ازسرقت وسارقان شبانه،هراس وبیم جان دردرگیری با سارقان،ترس ازسکته ی شبانه وبالارفتن ناگهانی فشارخون وابتلا به کرونا و افسردگی تهیدید کننده است.

وی گفت: این نگهبانان که ظاهرا باید عامل ایجاد امنیت باشند به شدت دچار احساس ناامنی و استرس هستند واین احساس هراس و اضطراب درسن پیری می‌تواند عامل بسیاری از آسیبهای جسمی از جمله سکته‌های قلبی و مغزی و نیز ایجاد فشارخون و تشدید حملات دیابت باشد.

این مشاور و روان شناس تاکید کرد: امیدوارم متولیان امر توجه و عنایتی ویژه به این گروه فراموش شده داشته باشند ومالکان و صاحب‌کاران شرایطی مناسب‌تر و انسانی‌تری را برای حضور شبانه‌ی این عزیزان گرفتارشده در تله فقر و ناامنی اقتصادی فراهم کنند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.