شناسه خبر : 21132
  پرینتخانه » آخرین اخبار, استانی, اقتصادی تاریخ انتشار : 13 خرداد 1403 - 9:55 |

ایلام، بهشت مغفول سرمایه‌گذاری

استان ایلام دارای مزیت‌های بالفعل و بالقوه فراوانی برای جذب سرمایه‌گذار است و با فراهم شدن زیرساخت‌های اقتصادی، زمینه‌های سرمایه‌گذاری به‌صرفه‌ای در آن فراهم شده که می‌تواند برای صاحبان سرمایه جذاب باشد.
ایلام، بهشت مغفول سرمایه‌گذاری

ایلام رسانه_ از جمله عوامل مهم در رشد و توسعه اقتصادی وجود سرمایه و توسعه سرمایه‌گذاری است. استان ایلام به‌عنوان استانی بکر و دارای ظرفیت‌های اقتصادی بالفعل زمینه‌های زیادی برای جذب سرمایه و پذیرش سرمایه‌گذار دارد.

کارشناسان و مسئولان استان به بررسی زمینه‌های جذب سرمایه در بخش‌های مختلف پرداخته است.

ظرفیت‌های اقتصادی  و زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن و انرژی

ایلام، بهشت مغفول سرمایه‌گذاری

کارشناس ارشد اقتصاد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ظرفیت‌های اقتصادی و انرژی استان اظهار کرد: وجود ۱۱ درصد منابع گاز کشور و ۶ درصد منابع نفت کشور در استان امکام ایجاد صنایع بالادستی و پایین‌دستی در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی را فراهم کرده است.

«حسین سقایی» با شاره به اینکه روزانه ۱۶۵ هزار بشکه نفت از استان استحصال می‌شود و امکان ارتقای آن در سال‌های آتی به ۲۳۵ هزار بشکه در روز وجود دارد گفت: تولید محصول نهایی، میانی و جانبی پتروشیمی، فرصت مناسبی را برای سرمایه‌گذاری در این بخش فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه ما هم اکنون در استان ۱۴ شهرک و ناحیه صنعتی داریم خاطرنشان کرد: وجود مرز مهران و دسترسی به بازار عراق، وجود دشت‌های مستعد برای ایجاد صنایع تبدیلیو غذایی، وجود نیروی کار ارزانو فارغ‌التحصیل، امکان صادرات فنی و مهندسی، به کشور عراق با توجه به رونق ساخت و ساز، و وجود قابلیت‌های معدنی استان در خصوص کانی‌های غیرفلزی نظیر شن و ماسه شیل و ماران، الوویم، سنگ گچ، سنگ آهک و کلسیت، فرصت‌های ما در زمینه سرمایه‌گذاری اقتصادی در استان هستند.

ظرفیت‌های اقتصادی و زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی

ایلام، بهشت مغفول سرمایه‌گذاری

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: سطح اراضی قابل کشت استان ۳۳۰ هزار هکتار برآورد شده است که از این میزان ۸۰ هکتار آ آبی است و با بهره‌برداری از سامانه گرمسیری حدود ۱۰۰ هزار هکتار دیگر به اراضی آبی استان اضافه می شود.

سقایی گفت: امکان ایجاد مجتمع‌های کشت و صنعت و تولید محصولات گلخانه‌ای  و استعداد چشمگیر استان در خصوص واحدهای زنبورداری و ایجاد مزارع پرورزش ماهی از دیگر زمینه‌های کشاورزی استان برای سرمایه‌گذاری است.

ظرفیت‌های اقتصادر و زمینه‌های سرمایه گذاری در بخش گردشگری

ایلام، بهشت مغفول سرمایه‌گذاری

رضا فنایی کارشناس ارشد گردشگری در خصوص زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری استان به ایسنا گفت: تعداد ۵۵ جذبه طبیعی زیبا و تاریخی و ۶۳ بقاع متبرکه، ورود و خروج بیش از ۲.۵ میلیون زائر در سال از مرز بین‌المللی مهران امکان سرمایه‌گذاری در ایجالد هتل، رستوران، مجتمع های رفاهی در استان را فراهم کرده است.

وی به امکان استقرار و فعالیت شرکت‌های توریستی گردشگری مشترک ایران و عراق اشاره کرد و آن را فرصتی برای گسترش گردشگری در استان دانست.

ظرفیت‌های اقتصادی  و زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش بازرگانی خارجی

ایلام، بهشت مغفول سرمایه‌گذاری

صادق کسایی از تجار کالا به عراق در خصوص فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه تجارت خارجی در استان به ایستا اظهار کرد: صادرات سالانه بیش از یک میلیارد دلار کالا از استان به کشور عراق، وجود تفاهم‌نامه با مقامات عراقی در خصوص راه‌اندازی بازارچه هلاله شمالی، شهابی و بازارچه‌های مرزی دهلران، امکان سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بازارچه مرزی، پایانه مسافری و منطقه ویژه اقتصادی مهرانریال امکان ایجاد واحدهای سورتینگ و بسته بندی محصولات کشاورزی در مرز و امکان صادرات فنی مهندسی به بازار عراق از فرصت‌های ما در بخش تجارت بازرگانی خارجی است.

مشوق‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی

ایلام، بهشت مغفول سرمایه‌گذاری

مدیرکل دفتر امورهماهنگی سرمایه گذاری و اشتغال استانداری ایلام با اعلام آمادگی برای پذیرش سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف در خصوص مشوق‌هایی که استان به سرمایه‌گذاران اعطا می کند اظهار کرد: امکان واگذاری اراضی ملی با شرایط خاص در قالب اجرای طرح برای سرمایه‌گذاری، وجود کارشناسان مجرب بخش کشاورزی، محاسبه تعرفه‌های آب و برق تاسیسات گردگری مطابق تعرفه‌های صنعتی، پرداخت یارنه سود و کارمزد تسهیلات بانکی به طرح‌های سرمایه‌گذاری گردشگری و ارائه کمک مالی برای تکمیل زیرساخت‌های آب و برق و گاز سرمایه‌گذاری از جمله مشوق‌هاست.

جمیل شوهانی افزود: مشارکت استان در اجرای زیرساخت‌های لازم و استفاده از تسهیلات کم‌بهره برای اجرای طرح‌های کشاورزی  و دامپروری و گلخانه‌ای، استفاده از معافیت مالیاتی گمرکی ۱۰ درصدیبرای ورود ماشین‌آلات خارجی، استفاده از معافیت مالیاتی ۱۰ ساله از دیگر مشوق‌ها است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.