شناسه خبر : 14819
  پرینتخانه » آخرین اخبار, یادداشت تاریخ انتشار : 16 آذر 1400 - 15:56 |

۱۶ آذر نماد پویایی، نشاط و بالندگی جامعه دانشگاهی

علی صابری‌زاده ۱۶ آذر نمادی ماندگار و به یادماندنی از رشد آگاهی و ایستادگی جوانان تحصیل کرده این مرز و بوم در برابر نظام سلطه و حکومت وابسته به نظام‌‌های استعماری است. ۱۶ آذر یادآور رشادت و نقش‌آفرینی دانشجویان و دانشگاهیان عدالتخواه و آزادی‌طلبی است که برای استقلال ایران عزیز، در برابر سیاست‌های مداخله‌جویانه دولت‌های […]

۱۶ آذر نماد پویایی، نشاط و بالندگی جامعه دانشگاهی
علی صابری‌زاده
۱۶ آذر نمادی ماندگار و به یادماندنی از رشد آگاهی و ایستادگی جوانان تحصیل کرده این مرز و بوم در برابر نظام سلطه و حکومت وابسته به نظام‌‌های استعماری است.
۱۶ آذر یادآور رشادت و نقش‌آفرینی دانشجویان و دانشگاهیان عدالتخواه و آزادی‌طلبی است که برای استقلال ایران عزیز، در برابر سیاست‌های مداخله‌جویانه دولت‌های استثمارگر و وابستگی رژیم پهلوی به این دولت‌ها قامت اعتراض برافراشتند و دوباره برگ زرین دیگری را در تاریخ ایران رقم زدند که همواره مایه افتخار جامعه دانشگاه و دانشجویان بوده است.
این روز بسیار مهم و غرورآفرین را که در تقویم سیاسی کشور روز دانشجو نام گرفته، گرامی و بزرگ می‌داریم. در تاریخ سیاسی کشور عزیزمان ایران همواره بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ۱۶ آذر به‌ عنوان نماد مبارزه با استکبار و استبداد در تقویم سیاسی کشور ثبت شد، اما با گذشت نزدیک به هفتاد سال از آن رخداد تاریخی بزرگ، روز ۱۶ آذر همچنان نماد پویایی، نشاط و بالندگی جامعه دانشگاهی و شناسه تاریخی جنبش های دانشجویی دانشگاه های کشور به‌ حساب می‌آید.
این رخداد که برای جامعه دانشجویی کشور هویت‌‌آفرین بود و به تأسی از آن و جریان‌های برآمده و شکل گرفته بعد از آن، به‌ ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مجموعه‌های دانشجویی را پویایی و اثر‌گذاری خاصی در تحولات تاریخی معاصر رقم زده، تا جایی که تکرار مشق حفظ و حراست از استقلال سیاسی و عدالتخواهی بخش مهم و برجسته‌ی کنش‌گری دانشجویان بوده است.
باید توجه داشته باشیم که ۱۶ آذر فرصتی است برای ورود عالمان و نیروهای اجتماعی با رویکردها و گفتمان‌های مختلف؛ جهت نقد منصفانه و گفت‌و‌گوی عالمانه و واقع‌گرایانه پیرامون مسائل مهم کشور و تحلیل نسبت مسائل و موضوعات امروز جامعه با شرایط جهانی و منطقه‌ای و نیز افشای فشار، ستم‌ها و تحمیل هزینه‌های سنگین و کمرشکن در قالب تحریم‌های علمی، فنی و تروریسم اقتصادی که همواره از ناحیه نظام‌های سلطه متوجه کشورهایی از جمله ایران عزیز بوده است، کشوری که به جرم قطع وابستگی و حفظ و تحکیم استقلال سیاسی خود اینگونه باید در معرض تهاجم و هجمه نظام سلطه قرار گیرد.
بر این مبنا است که حفظ استقلال و تقویت پایه‌های معرفتی، علمی و بینش و موقعیت‌شناسی بیش از پیش باید مورد اهتمام تمام جامعه‌ی دانشگاهی باشد.
امید است در چارچوب مسئولیت اجتماعی و نقد خردمندانه و منصفانه شاهد ایرانی آباد، مستقل و قدرتمند، تأثیرگذار و نقش‌آفرین در حوزه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مبتنی بر ارزش‌های انسانی و آموزه‌های اخلاقی برآمده از اسلام عزیز باشیم.
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.