شناسه خبر : 21152
  پرینتخانه » آخرین اخبار, استانی, اموزشی, علمی تاریخ انتشار : 13 خرداد 1403 - 20:41 |

نشست علمی تاب‌آوری عشایر در برابر تغییر اقلیم در دانشگاه ایلام برگزار شد

نشست علمی تاب‌آوری عشایر در برابر تغییر اقلیم در دانشگاه ایلام با حضور دکتر تاب معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ایلام، مدیرکل امور عشایری استان ایلام، رئیس ستاد مدیریت بحران استانداری ایلام، رؤسای دانشکده‌ها و جمعی از اساتید امروز ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۳ در محل سالن فرزانگان برگزار شد.
نشست علمی تاب‌آوری عشایر در برابر تغییر اقلیم در دانشگاه ایلام برگزار شد

به گزارش ایلام رسانه، علیرضا تاب، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ایلام با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت، امام راحل و شهدای ۱۵ خرداد، گفت: تغییرات اقلیمی را در صورتی که اقدامات سریع و همه جانبه‌ای صورت گیرد، می‌توان کاهش داد یا زمان آن را به تعویق انداخت.

وی افزود: اثرات تغییر اقلیم در نمونه بارز سیل و خشکسالی قابل مشاهده است و با توجه به اینکه بعضی استان‌های کشور درگیر سیل هستند و سایر استان‌ها از خشکسالی رنج می‌برند؛ بنابراین لازم است، اقدام‌های جدی و فوری برای جلوگیری از ادامه روند فعلی تغییر اقلیم انجام شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ایلام ادامه داد: درک عشایر از تغییر اقلیم و تأثیرات آن بر اکولوژی محیط، نقطه شروع مهمی در مقابله با اثرات منفی تغییرات اقلیمی و انتخاب راهبردهای مناسب برای سازگاری یا مقابله با آن است.

تاب خاطر نشان کرد: برگزاری چنین نشست‌هایی می‌تواند با ارائه راهکارهای مناسب به عشایر و چگونگی انتخاب روش‌های سازگاری مناسب توسط عشایر، آسیب‌پذیری تغییرات اقلیمی بر وضعیت دام و مراتع بسیار مثمر ثمر خواهد بود و به کاهش اثرات سوء محیطی خواهد انجامید.

در ادامه مجید بیگلریان، مدیرکل ستاد بحران استانداری ایلام گفت: برگزاری نشست‌های علمی در راستای افزایش تاب‌آوری عشایر در مقابل تغییر اقلیم بسیار مفید است.

وی افزود: ضروری است عشایر به عنوان قشری مولد در جامعه تمام راهکارهای مقابله با تغییر اقلیم را در راستای جلوگیری از خسارت‌های دامی و محیطی و همچنین کاهش تولیدات دامی فرا گیرند.

مدیرکل ستاد بحران استانداری ایلام ادامه داد: عشایر با توجه به موقعیت جغرافیایی استان ایلام و وجود ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق در جهت حفظ امنیت نقشی بسیار چشمگیر دارند.

جواد خانزادی مدیر کل امور عشایری استان ایلام نیز در این جلسه با بیان اینکه عشایر استان ایلام یک میلیون و ۴۰۰ هزار رؤس دام سبک را در اختیار دارند، گفت: به طور میانگین سالانه یک هزار و ۶۰۰ تن پشم تولید می‌کنند.

وی افزود: استان ایلام با وجود مراتع و علفزارهای غنی و توپوگرافی مطلوب، ظرفیت و شرایط گسترش دامپروری و دامداری را دارد.

خانزادی خاطر نشان کرد: دارای ۹ هزار خانوار عشایری با ۶۰ هزار نفر جمعیت بوده که معادل ۱۰ درصد جمعیت کل استان را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: ارزش تولیدات عشایر سالانه ۳۵ هزار میلیارد ریال و شامل محصولاتی چون یک هزار و ۶۰۰ تن پشم، ۵۶۰ تن روغن و ۱۰۸ تن عسل بوده و همچنین ۳۰ درصد صنایع دستی در استان ایلام توسط عشایر تولید می‌شود.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.