شناسه خبر : 1628
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اجتماعی, اخبار ویژه تاریخ انتشار : 10 مرداد 1402 - 8:14 |

در پناه آبادی،زن می‌شوم

  ایلام رسانه، اگرچه در طالع بینی “سحر” آمده بود که ( زنان متولد فروردین پر جنب و جوش ، اهل هیجان، فعال، حادثه جو، پر انرژی هستند، سیاره آنها مریخ و روز اقبال آنها سه شنبه است) اما درست در روز سه شنبه به جای هیجان و حادثه جویی در گردابی فرونشست که هیچ […]

در پناه آبادی،زن می‌شوم

 

ایلام رسانه، اگرچه در طالع بینی “سحر” آمده بود که ( زنان متولد فروردین پر جنب و جوش ، اهل هیجان، فعال، حادثه جو، پر انرژی هستند، سیاره آنها مریخ و روز اقبال آنها سه شنبه است) اما درست در روز سه شنبه به جای هیجان و حادثه جویی در گردابی فرونشست که هیچ تناسبی با دنیای کودکانه و طالعش نداشت.

همان روز بود که چادر سفید گل گلی اش را که با گوشه دندان نگه داشته بود از سرش گرفتند و چادر سفید بخت را سرش انداختند که اگرچه سفید اما خاکستری بود، سیاه بختی بود

گویی تقدیر سحر به بخت مادر بزرگش بی بی حمیده  76 ساله گره خورده بود؛ آن هنگام که دختر بچه ای 10 ساله بود و پدر و مادرش دستش را گرفتند و به زردلان هلیلان بردندتا به عقد کدخدا محبعلی در بیاورند و تنها شادی اش از عروس کدخدا شدن صندوقچه های مملو از خوراکی های رنگارنگ بود که در خانه کدخدا برای عروس کودک تدارک دیده بودند. شاید سحر میخواست در پناه آبادی به آرزوهایش برسد.

کسانی که این روزها چین و چروک روزگار را بر پیشانی دارند این صحنه هارابارها دیده اند، البته کمی سخت است که باور کنیم این خاطرات امروز هم تکرار می شود و بسیاری از خانواده ها، فرزندان خود را در سنین پایین راهی خانه بخت میکنند، اما آمارها گواه آن است که با تمام دل نگرانی های جوامع شهری در تاخیر سن ازدواج، هنوز ازدواج زود هنگام در جای جای کشور بخصوص در مناطق محروم مشاهده می شود.

 

یک پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه ۱۷ درصد از ازدواج‌های کشور مربوط به دختران زیر ۱۸ سال است، افزود: آمارهای موجود در ایران در مورد میزان ازدواج کودکان چندان مستند نیستند.

وی با اشاره به وضعیت فعلی ایران، در مورد میزان ازدواج کودکان اظهار کرد: ۱۷ درصد از ازدواج‌های کشور مربوط به ازدواج دختران زیر ۱۸ سال است. در سال ۹۰، ۳۹ هزار و ۶۰۹نفر (۴.۵ درصد) از کودکانی که ازدواج کرده‌اند ۱۰ تا ۱۴ سال داشته‌اند.

احمدی با بیان اینکه این ارقام با روندی رو به رشد در سال ۹۱ به بیش از ۴۰ هزار نفر (۴.۹ درصد) رسیده است، تصریح کرد: ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۴ساله در سال ۹۲ نیز با افزایش روبه‌رو بوده است. این میزان با رسیدن به ۵.۳ درصد در سال ۹۲ و ۵.۵ درصد در سال ۹۵ نشان می‌دهد که ممکن است از میزان روند ازدواج کودکان کاسته نشود

حسین نورعلیوند مدیرکل بهزیستی ایلام نیز در حاشیه کارگاه آموزشی سامانه طلاق از ثبت 98 مورد ازدواج زیر 15سال (کودک همسری) در این استان در 9 ماهه امسال خبر داد و افزود: از این تعداد 94 مورد مربوط به دختران و چهار مورد نیز مربوط به پسران بوده است.

وی تصریح کرد : همچنین در طول سال 96 در مجموع 193 مورد ازدواج کودکان زیر 15سال (کودک همسری) در شهرستان های مختلف استان ثبت شده است.

مدیر کل بهزیستی ایلام با ذکر اینکه عمده این ازدواج ها مربوط به دختران است، گفت: از این شمار 188 مورد دختر و پنج نفر نیز پسر بوده اند.

نورعلیوند اضافه کرد: باور جامعه نسبت به ازدواج کودکان زیر 15 سال نیاز به اصلاح دارد چرا که پدیده کودک همسری یکی از آسیبهای اجتماعی نو در استان است که امروز با آن روبرو هستیم.

وی ادامه داد: شمار کودک همسری به عنوان ازدواج اجباری در این استان و به بصورت ویژه در یکی از شهرستان ها قابل توجه است.

نورعلیوند تاکید کرد: در این زمینه آموزش و مداخله علمی و تدوین راهکارهای متناسب با فرهنگ مناطق ضروری است.

آمار و پژوهش های صورت گرفته  زنگ خطری است که متولیان امر از خواب غفلت بیدار شوند و چاره ای بیندیشند که رویای بازی و شادی کودکی، کابوس بیداری و شوهرداری نشود.

 

گزارش: عبدالرضا محمدی

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.