شناسه خبر : 10330
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اقتصادی تاریخ انتشار : 13 مرداد 1400 - 23:36 |

بازگشایی گذرگاه‌های مرزی ایران و عراق سرعت می‌گیرد

استاندار ایلام گفت:بازگشایی گذرگاه‌های مرزی چنگوله، چیلات و هلاله شمالی افقی روشن پیش روی مردم دو کشور ایران و عراق خواهد گشود و تصویب مرز شهابی در کشور عراق گام مهمی در توسعه روابط تجاری ایران و عراق به‌ شمار می‌رود.
بازگشایی گذرگاه‌های مرزی ایران و عراق سرعت می‌گیرد

به گزارش ایلام رسانه، دکتر “محمد نوذری” در نشست مشترک با دکتر عمر عدنان الوائلی رئیس پایانه های مرزی کشور عراق و هیئت همراه با اشاره به ظرفیت ها و اشتراکات فراوان بین مردم دو طرف مرز گفت: ملت های ایران و عراق همواره در مبارزه با تروریسم در کنار هم و برای دفاع از آزادی و کیان خود ایستاده اند.

وی افزود: اشتراکات فرهنگی بسیاری بین مردم استان ایلام و استان های همجوار در کشور عراق از جمله واسط، میسان و دیاله وجود دارد که به دنبال تقویت این اشتراکات هستیم و نیاز است که مراودات مرزی در خصوص مسائل اقتصادی، تجارت و بازرگانی و مسائل فرهنگی را افزایش دهیم و این نیاز به همکاری روز افزون دو طرف عراقی و ایرانی دارد.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به تصویب بازارچه های مرزی چیلات و چنگوله در هیئت دولت اظهار کرد: ما بحث زیرساخت های این دو بازارچه را انجام داده ایم و لازم است طرف عراقی نیز در این زمینه پای کار بیاید.

وی در ادامه ضمن تقدیر از تصویب مرز شهابی در کشور عراق آن را گام مهمی در توسعه روابط تجاری ایران و عراق بشمار آورد و گفت: در این راستا پیشنهاد می شود یک هیئت از طرفین بین کارشناسان ایرانی و عراقی تشکیل شود و از زیرساخت های موجود در مرز چنگوله یا شهابی بازدید کنند.
نوذری در ادامه خواستار بازگشایی و تصویب بازارچه های مرزی چیلات و هلاله شمالی در استان های میسان و دیاله شد و تصریح کرد: بازگشایی این دو بازارچه و گذر مرزی می تواند نقش حائز اهمیتی در بحث مراودات تجاری، بازرگانی، فرهنگی و مذهبی داشته باشد.

در ادامه دکتر الواعلی رئیس پایانه های مرزی کشور عراق نیز در این دیدار ضمن تشکر از حسن استقبال و میهمان نوازی طرف ایرانی و مسئولین استان ایلام گفت: هدف اصلی ما از سفر به ایلام دیدار با مسئولان استان و بازدید از بازارچه شهابی یا چنگوله است.

این مقام عراقی با اشاره به تفاهماتی که در سفر نخست وزیر سابق عراق به ایران ادامه داد: در این تفاهم نامه مقرر شد کمیته ی مشترکی برای گذرگاههای مرزی تشکیل شود که اگر این کمیته ایجاد شده بود ما الان شاهد بازگشایی این مرزها بودیم.

دکتر الوائلی در ادامه خواستار تشکیل این کمیته در سریعترین زمان ممکن شد و خاطر نشان کرد: ما برای نشان دادن حسن نیت و توجهاتی که به مرزهای خود با کشور ایران داریم مرز چیلات را نیز به دولت مرکزی پیشنهاد خواهیم داد.

وی در پایان اضافه کرد: من و همکارانم به عنوان برادران شما در استان های واسط و میسان خواسته های شما را در بحث بازگشایی گذرگاههای مرزی پیگیری خواهیم کرد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.