شناسه خبر : 2272
  پرینتخانه » اجتماعی, اقتصادی, سیاسی, فرهنگی و هنری تاریخ انتشار : 06 شهریور 1398 - 20:50 |
استاندار ایلام:

پیش‌بینی تردد 4 تا 5 میلیون زائر اربعین از مرز مهران/سند سلامت استان رونمایی شد

استاندار ایلام گفت: یش بینی می‌کنم امسال در ایام اربعین حدود ۴ تا ۵ میلیون تردد در مرز داشته باشیم.
پیش‌بینی تردد 4 تا 5 میلیون زائر اربعین از مرز مهران/سند سلامت استان رونمایی شد

استاندار ایلام گفت: یش بینی می‌کنم امسال در ایام اربعین حدود ۴ تا ۵ میلیون تردد در مرز داشته باشیم.
به گزارش ایلام رسانه، قاسم سلیمانی دشتکی در نشست قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده و ستاد اربعین استان که با حضور معاون پارلمانی رئیس‌جمهور برگزطار شد، اظهار کرد: از همه نیرهای دلسوز نظام مقامات کشوری و لشکری و مدیران دولتی و غیر دولتی و مردم و رسانه های و گروه های و نهادهای مختلف در سیل مهار سیل فروردین ماه تقدیر می‌کنم.
وی با بیان اینکه در مناطقی که احساس کردیم خطر سیل وجود دارد اطلاع رسانی کردیم، توصیه کردیم و اخطار دادیم تا این مناطق را تخلیه کنند و در این راستا بیش از ۶ روستا ها و قسمتی از مناطق برخی شهرها را تخلیه کردیم، گفت: دو سوم آب پشت سدها را خالی کردیم، اگر سد ایلام خالی نمی شد مشکلات فراوانی برای مناطق پایین دست درست می شد.
استاندار ایلام با بیان اینکه در سد سیمره وزارت نیرو نگذاشت که سد خالی بشود متاسفانه این امر باعث شد روستاهای بالا دست سد مشکلات و سختی های فراوانی ببینند، ادامه داد: در سیل فروردین ماه ارتباط تلفنی و مخابراتی کل استان به مدت ۱۲ ساعت و مناطق سیل زده به مدت ۲۴ ساعت قطع شود و تنها توانستیم از طریق صدا و سیما با مردم استان و کشور ارتباط برقرار کنیم.
سلیمانی گفت: صدای مردم مناطق سیل زده استان را به گوش مسئولان کشور رساندیم و بیش از ۳۰ هیئت بلند پایه کشوری و لشکری به ایلام آمدند و کمک رسانی به مناطق سیل زده رضایت بخش بود‌؛ در کمک رسانی سپاه و کمیته امداد و بنیاد برکت و مستضعفان و …همه کمک کردندو در مرحله بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده روند به خوبی پیش می رود؛ جاده ها و زیرساخت های آب و برق و گاز و جاده درست شده و در بحث ساختمان ها و املاک و زمین های کشاورزی و .. کار ادامه دارد.
وی استاندار ایلام با بیان اینکه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان به مناطق سیل زده استان اختصاص یافته است، ادامه داد: ایلام جزو پربارش ترین استان های کشور بود و این یک نعمت بود بطور مثال ۱۸۰ هزار تن گندم سال گذشته فروش داشتیم امسال به ۳۱۰ هزار تن رسیده است.
سلیمانی در موضوع اربعین هم گفت: اربعین هرسال مشکلات خاص خود را دارد بطوریکه در سالهای اول بحث خروج افرادی بود که گذرنامه نداشتند، بعد مشکلات زیرساختی، بعد مسئله کاپیتاژ، بعد ارز و امسال بحث افزایش جمعیت آن هم به دلیل حذف ویزا است و پیش بینی می کنم امسال در ایام اربعین حدود ۴ تا ۵ میلیون تردد در مرز داشته باشیم.زیرساخت های جاده ای خیلی قوی در پیش می رود. پایانه برکت محل استقرار بین استانی بود قفل شده بود و امسال با یک زیرگذر ان را جدا کرده ایم، ۶۰۰ سرویس های بهداشتی ایجاد شده است و بیش از ۶ هزار متر مربع سایه بان ساخته شد، چند قطعه پل و دو تونل، آسفالت و تعریض جاده در مسیر ایلام به مهران در دست ساخت است.

هیئت‌های صلح نمونه‌ای از سرمایه اجتماعی استان است
استاندار ایلام، همچنین در نشست سازمان های مردم نهاد با معاون پارلمانی رئیس جمهور، اظهار کرد: ایلام سرزمین بزرگی در تاریخ ایران است. در ۸ سال دفاع مقدس و در طول تاریخ مرزداران و مرزبانان بی بدیلی برای کشور ایران و جمهوری اسلامی بودند.در دوران جنگ نزدیک ۳ هزار نفر شهید و ۱۲ هزار جانباز تقدیم نظام کردند و مهاجر نداشتند و ایستادند و از ایران اسلامی جانانه دفاع کردند.
سلیمانی با بیان اینکه در ۸ سال جنگ تحمیلی عملا فرصت هیچ کار عمرانی در ایلام نبود. همه نقاط ایلام جنگ بود تا عملا در طول این سالها توسعه در استان متوقف شود، تصریح کرد: مردم در این ۸ سال هم جنگیدند و هم دفاع کردند و هم مهاجرت نکردند و از طرفی توسعه ای در استان اتفاق نیفتاد این در حالی است که ایلام از ظرفیت های بسیار عظیمی برخوردار است و امروز بایست مورد توجه برای توسعه قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه ظرفیت های ایلام مانند آب و خاک و کشاورزی و منابع طبیعی و نفت و گاز و پتروشیمی و اربعین ملی است، تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح می شود
|.
استاندار ایلام ادامه داد: ایلام با آسیب های اجتماعی رو به رو است که این موضوع از عواقب حاصل از جنگ و تضاد بین سنت و مدرنیته از عوامل آسیب های اجتماعی در استان است اما سرمایه‌های اجتماعی بزرگی دارد به عنوان مثال قدرت هیئت های صلح در برخی مناطق استان از برخی نهادها بیشتر است.
سلیمانی با بیان اینکه سازمانهای مردم نهاد یکی از بهترین گزینه های مبارزه با آسیب های اجتماعی است که با موازات هیئت های صلح پیش می روند، ادامه داد: سمن ها با توجه به دستاوردهای علمی آسیب های اجتماعی را مورد واکاوی قرار داده و درمان را به صورت عملیاتی انجام می دهند.
وی از معاون پارلمانی رئیس جمهور خواست مسائل و مشکلات مردم این استان را در هیئت دولت مطرح کند.
بیش از ۶۷ درصد تردد زوار اربعین از مرز مهران صورت می گیرد

همچنین قاسم سلیمانی دشتکی در دومین مجمع سلامت استان که با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهور و با محوریت سلامت در اربعین برگزار شد یکی از افتخارات بزرگ ایلامیان را خادمی زوار اربعین حسینی عنوان کرد و گفت: استقبال ایلامیان از زوار اربعین در کشور بی نظیر است و به همین خاطر این دیار را پایتخت خادمین اربعین حسینی (ع) نامیده اند.
وی با عنوان این مطلب که بیش از ۶۷ درصد تردد زوار اربعین از مرز مهران صورت می گیرد، اضافه کرد: سیر تردد زوار اربعین از ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر در سال ۹۱ شروع شده تا تردد بیش از ۱ و نیم میلیون در سال ۹۵ و افزایش این میزان به بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در سال ۹۷ رسیده است.
وی ادامه داد: وقتی در سال ۹۶ حدود ۲ و نیم میلیون ویزا صادر شده بود و در سال ۹۷ حدود ۲ میلیون ویزا صادر شد گمان می کردیم به این نسبت تردد زوار در ایلام کم بشود اما برعکس نه تنها کم نشد بلکه نزدیک ۴۰۰ هزار افزایش تردد زوار در مرز مهران داشتیم.
استاندار ایلام در ادامه از علت های افزایش تردد زوار علاوه بر نزدیک بودن مسیر ایلام به کربلا گفت و تصریح کرد: ارائه خدمات بهتر به زوار، آماده شدن زیرساخت ها و مهمان نوازی مردم استان در این مهم نقش داشته است
|.
سلیمانی با اشاره به این مطلب که امسال تدارک بسیار خوبی برای یک اربعین در نظر گرفته ایم، اضافه کرد: علاوه بر اهتمام جدی در به سرانجام رساندن زیرساخت های جاده ای و جداسازی مسیر پایانه برکت و ایجاد زیرگذر در پل ارغوان ایلام جهت کاهش ترافیک، بیش از ۶ هزار متر مربع سایه بان و بیش از ۶۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در پایانه مرزی مهران ایجاد شده است.
سلیمانی دشتکی در ادامه از برپایی بیمارستان صحرایی در مسیر کربلا و نجف خبر داد و گفت: بیمارستان های صحرایی که در ایام اربعین برپا می شود توسط بخش خیرین و ارگان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی حمایت می شود.
وی ادامه داد: در ایام اربعین همچنین پایگاه های امداد و نجات در مسیر تردد زوار با همکاری بهداشت و درمان و هلال احمر و راهنما و رانندگی با تجهیزات کامل مستقر می شوند.
نماینده عالی دولت از شکل گیری موکب ها به صورت مجتمع های مجهز در دسته های ۱۰ تا ۱۲ تایی خبر داد و گفت: موکب ها با مدیریت واحد از نظر بهداشتی مدیریت می شوند که این مهم می تواند در کاهش هزینه ها، ساماندهی بهتر و بهداشت زوار تاثیر مثبت داشته باشد.
در این نشست سند سلامت استان رونمایی شد.

نویسنده : علی رضا احمدی
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.