شناسه خبر : 2012
  پرینتخانه » فرهنگی و هنری تاریخ انتشار : 31 مرداد 1398 - 21:11 |
ایلام میزبان بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان

عنوان در آثار هنری چگونه متولد شد؟

حمید سوری گفت: عنوان موجب هویت بخشیدن به اثر می شود و شی از دیده شدنی به خوانده شدنی تبدیل میکند و همچنین موجب تمایز اثر از میان دیگر آثار می‌شود.
عنوان در آثار هنری چگونه متولد شد؟

به گزارش ایلام رسانه،  «حمیدرضا سوری» در کارگاه نقش عنوان در آثار هنری در بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان اظهار کرد: برگزاری چنین جشنواره هایی در استانی مانند ایلام امری مبارک است چون این مناطق مرزی باید به عنوان ویترین کشور دیده شوند اما متاسفانه از محرومیت رنج می بردند. علاوه بر این مقاومت جانانه مردم ایلام در دفاع مقدس این اهمیت را دوچندان کرده‌است .

وی افزود : امیدواریم جوانان امروز از برخی کاستی های موجود درس بگیرند و حال آینده هنر را خوب کنند چون بخش اعظم آن چیزی که در هنر معاصر می‌بینیم هنر نیست که لازم است جوانان به آن آلوده نشوند .

سوری گفت: تا قبل از قرن ۱۸ اکثر آثار عنوان نداشتند چون با سفارش انجام میشد و فرهنگ مشترکی بر این وادی حاکم بود .

قرن ۱۸ برای هنر قرن مهمی بود چون نمایشگاه های هنرمندان بدون سفارش رونق گرفت . تکثیر و چاپ رشد یافت و موضوعات فردی شدند و شاهد جابجایی آثار در این قرن هستیم .

وی ادامه داد: در این قرن موزه های هنری رشد کردند و تاریخ هنر به عنوان یک رشته افراد بیشتری را به خود جلب کرد و عنوان توسط موزه داران و دلالان متولد شد .

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در قرن ۱۹ رشد سواد، عمومی شدن و دموکراتیزه شدن، رشد موزه ها و گالری ها و ابداع عکاسی موجب تعیین عنوان برای آثار توسط خود هنرمندان شد و تصاویر خوب ارزان شدند و تصاویر ارزان خوب شدند .

سوری ادامه داد: اوایل قرن ۲۰ شاهد رواج مدرنیسم بودیم ،ابتدا عناوین موسیقیایی و سپس بدون عنوان با اعداد رایج شد .

برای فرمالیست هایی مانند کلایو و بل و راجر برای، اعتقاد داشتند عنوان باید کارکرد ساده برچسب شناسایی اثر را داشته باشد و نه منبعی برای معنا برای مخاطب .

وی با اشاره به این‌که در دوران معاصر نگرش فرمالیزم کنار گذاشته شد، تصریح کرد؛ ایده محور شدن هنر، بی باوری به استقلال اثر هنری و مستقل شدن از یک زمینه و وابستگی به فرهنگ کلامی از ویژگی های آثار این دوران است .

این مدرس دانشگاه با بیان این‌که عنوان از ضروریات اثر هنری محسوب می شود گفت :

چون اثر هنری به تنهایی بیانگر، خودبسنده و مستقل نیست و عدم وجود گرامر جهانی برای تصویر، بصری نبودن صرف اثر هنری، نیاز به آگاهانه از زمینه ها، هنر معاصر خودآگاه است و صرفا حسی و شهودی نیست و عنوان نشانه از انتخاب آگاهانه تم، سبک تکنیک و فرآیند، تعیین عنوان را بیش از پیش ضرورت بخشید .

سوری به دیگر دلایل وجود عنوان اشاره کرد و گفت :اثر هنری با پژوهش به ویژه در عرصه های علم و هنر و محیط زیست ارتباط تنگاتنگی پیدا کرده است و هنر به مثابه پژوهش و پژوهش به مثابه هنر داریم و وقتی دکترا در عکاسی و نقاشی داریم چگونه می توانیم با نگاه صرف به اثر آن را فهمید

وی ادامه داد: عنوان برای همه آثار ضروری نیست چون بعضی آثار ناب و گویا هستند و برخی نیز شهودی و حسی هستند که نیازی به عنوان ندارند .

سوری گفت: هنرمندان رویکردهای متفاوتی نسبت به عنوان دارند درگذشته عنوان توسط دیگری انتخاب می شد اما امروزه خود هنرمندان یا توسط کامپیوتر انتخاب می شوند

وی ادامه داد :عنوان موجب هویت بخشیدن به اثر می شود و شی از دیده شدنی به خوانده شدنی تبدیل میکند و همچنین موجب تمایز اثر از میان دیگر آثار می‌شود.

سوری انتقال منحصر به فرد بودن ، تمیز دادن، تبیین کارکرد فرمی، برجسته کردن متریال، تامل بیشتر و گشودن درها به روی معنا را از عمده ترین کارکردها های عنوان برای آثار هنری نام برد .

وی در پایان خاطر نشان کرد :عنوان نگذاشتن اثر توسط هنرمند از زیر بار رفتن مسئولیت هنرمند است .

نویسنده : علی رضا احمدی | منبع خبر : ایسنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.