- تولید بالغ بر ۲۰ هزار اثر تولیدی خبرنگاران ایلامی در قرارگاه اربعین در سال گذشته
- آزادی ۱۴ زندانی ایلامی در آستانه اربعین حسینی(ع)
- اسکان بیش از ۸۰۰ زائر اربعین در مراکز اقامتی کمیته امداد ایلام
- پرونده قتل عمد پس از 6 سال در ایلام با تلاش ستاد صبر مختومه شد
- انتقال خودروهای رهاشده در معابر مهران به پارکینگ اربعین
- هشتمین دوره سوگواره ملی عکس “مسیر سبز” ویژه اربعین حسینی در ایلام برگزار میشود
جشنهای نوروزی ایلام “بزم یا رزم”؟!
خلیل کمربیگی- جامعه شناس در ایام نوروز و همزمان با آغاز سال نو، برای اولین بار جشنهای جمعی در نقاط مختلف استان برگزار و اقشار مختلف جامعه در این جشنها شرکت و به شادی و پایکوبی پرداختند. شیوه برگزاری، آداب و آیینهای آن، حضور نسلهای مختلف، وجود افراد با اهداف متفاوت، سبکهای مختلف پوشش و […]
خلیل کمربیگی- جامعه شناس
در ایام نوروز و همزمان با آغاز سال نو، برای اولین بار جشنهای جمعی در نقاط مختلف استان برگزار و اقشار مختلف جامعه در این جشنها شرکت و به شادی و پایکوبی پرداختند. شیوه برگزاری، آداب و آیینهای آن، حضور نسلهای مختلف، وجود افراد با اهداف متفاوت، سبکهای مختلف پوشش و آرایش، نحوه انعکاس در رسانههای رسمی و شبکههای اجتماعی، شیوه واکنش مدیران و موارد دیگر، از جمله موضوعات قابل پژوهشی است که در جای خود قابلیت وارسی و تحلیل دارند. از جمله این موضوعات، مشارکت قابل توجه نسل جدید در این جشنها بود. در این یادداشت نگاهی به جشنهای نوروزی با تمرکز بر حضور نسل نو در جشن برگزار شده در بخش کارزان خواهیم پرداخت.
برگزاری این جشنها، برای نسل جدید، امری تازه به نظر میرسید. نسلی که آداب این جشنها را، نه از نظام رسمی، نهادها و سازمانهای وابسته به آن، بلکه از طریق رسانهها و شبکههای اجتماعی و یا در محافل خانوادگی و دوستانه آموخته بودند. این نسل، با پدیدهای به نام “انباشتگی نیازهای برآورده نشده” مواجه است. نیازها و تقاضاهایی که در دهههای پیشین بدانها پاسخ داده نشده و امروز سر برآوردهاند و نسل نوجوان و جوان امروزی، پرچم طلب این نیازها را بر دوش کشیده و بسیاری از اعضای نسلهای پیشین نیز از خواستههای آنها حمایت میکنند. این نسل سبک زندگی جدید و ارزشهایی چون زندگی آرام، لذتطلبی، آزادیخواهی، سلطهگریزی و امثال آن را حق خود دانسته و با صدای بلند فریاد زده و اگر مدیران به این خواستهها بیتوجهی کنند، ساکت ننشسته و در احقاق حق خود پافشاری میکنند. اغلب خود را اسیر هنجارهای پیشینیان نمیکنند؛ صراحت، شجاعت و کنشگری آنها متفاوت از نسلهای قبلی بوده و زیاد در قیدوبند “هیس”، “نگو”، “نکن” و امثال آن نیستند. بیشتر اعضای این نسل دغدغه ایدئولوژی نداشته و راحتتر به مسائل مینگرند.
نتایج آخرین سرشماری به ما نشان میدهد که حدود ۶۲ درصد از جمعیت این استان را افراد زیر ۳۵ سال تشکیل داده و از این تعداد حدود ۴۰ درصد زیر ۲۵ سال سن دارند. ۶۰ سال به بالاها، کمتر از ۱۰ درصد جمعیت این استان را تشکیل میدهند. همین نکته سیاستگذاری و برنامهریزی در خصوص مسائل مختلف را با پیچیدگی روبرو ساخته و تعریف بهنجار یا نابهنجار بودن پدیدهای را با مشکل مواجه میسازند. آنچه را که نزد افراد ۶۰ سال به بالا، بهنجار محسوب میشود چه بسا در نزد سنین ۲۵ سال به پایین نابهنجار بوده و بالعکس آن نیز صادق است. بهنجار بودن یا نبودن یک پدیده، امر ثابتی نبوده و به زمینههای تاریخی، اجتماعی و فرهنگی آن وابسته است.
در جشنهای نوروزی با نسلی مواجه بودیم که اگرچه اغلب به زبان فارسی تکلم میکردند، اما دارای سبکهای مختلف پوشش کُردی بودند. برخی از دختران نوجوان و جوان، در سبک پوشش خود، ضرورت زمانه را حس کرده، پوشش آنها متفاوت با پوشش نسل پیشین خود بود. با این سبک پوشش، احساس راحتی میکردند. آنها گریزان از خشونت، صدای ساز و دهل را بر صدای تفنگها ترجیح دادند و دست در دست پدران، مادران، خواهران و برادران خود به شادی پرداخته و بانگ هلهله سر دادند. هرچند سبک پوشش برخی از آنها از دو سو مورد هجمه قرار گرفت؛ چه معدود افرادی که، جای بزم را با رزم اشتباه فهمیده و از بزم، تعبیری رزمانه داشتند و چه برخی که، درک درستی از باورهای نسل نو نداشتند. اما این نسل، برای بزم آمده بودند و بیتوجه به این تعابیر چنان غرق در بزم شدند که رزم به فراموشی سپرده شد.
فرزندان عصر دیجیتال، لباسهایشان را از زیر خروارها تاریخ، بیرون کشیده بودند، از مرزهای ایل و طایفه عبور کرده و به شادی پرداختند. هدف برایشان مشخص و مقصد آشنا بود. به سرزمینی قدم میگذاشتند که در این شهر، شهره شادیاند و در اینکه، کسی مانع شادی آنها نخواهد بود احساس امنیت میکردند. بسیاری از آنها، ترانهها و اشعار خوانده شده توسط خوانندهها را متوجه نمیشدند، اما دنبال گمشده خود آمده بودند. دستورات مدیران، پایگاه خانوادگی، آینده شغلی و چندین مانع دیگر را پشت سر نهاده، تا شادی را به آغوش بکشند. گویی سالها بود که تشنهلب دنبالش گشته و اینک که او را یافته بودند سر از پا نمیشناختند. غلیان احساسات به اوج خود رسیده و با هر آهنگی میرقصیدند. صدای دهل همه را در خود ذوب کرده بود. چنین شد که ایلامیها نوروز متفاوتی را پشت سر نهادند.
جشنهای نوروزی با شیوه جدید، موافقان و مخالفانی به همراه داشت. استقبال مردم و بخصوص نسل نو از این جشنها، نشان از نیازی میدهد که ساکنان بدان نیازمندند. سیاستگذاران حوزه فرهنگ بایستی سلایق و نیازهای مردمان و بویژه نوجوانان و جوانان این سامان را شناخته و برای رفع آنها، سیاستگذاری و برنامهریزی نموده تا به یکباره غافلگیر نشوند.
دستگاههای دولتی زمینه اجرای شادی را برای ساکنان فراهم نموده و شیوههای برگزاری آن را به نهادهای مدنی و شوراهای شهر و روستا بسپارد. دخالت سازمانهای دولتی در اجرای مراسم شادی، منجر به مقاومت خواهد شد. باید دانست که در آسمان نسل نو، ستارههای مختلف با تلألوهای گوناگون يافت میشوند. يك رنگ نبوده و رنگينكمانی از رنگها را در بين آنها میتوان ديد. تشويق و ستايش يكی و تمسخر يا ناديده گرفتن آمال و نیازهای ديگری و مقايسه چشمداشتها و انتظارات آنها با نيازها و خواستههای نسلهای پيشين، خطایی بزرگ است. نهادهای فرهنگی جشنهای نوروزی را بررسی و تحلیل نموده، پیامدهای مثبت و منفی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی آنها را با انجام پژوهشهای علمی و با حضور صاحبنظران رشتههای مختلف بکاوند و برای اجرای بهتر و سازمانیافتهتر آنها در سالهای آینده برنامهریزی نمایند. برگزاری با برنامه و شکوهنمد این جشنها، موجب افزایش سرمایه اجتماعی در استان، کاهش شکاف دولت- ملت، ارتقای احساس تعلق و تعهد بیشتر به این سرزمین و کاستن از نرخ آسیبهای اجتماعی بویژه در بین نسل نو خواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.